OBRAZOVANJE KAO KLJUČNI MOST KA POMIRENJU: PREVAZILAŽENJE DRUŠTVENO-POLITIČKE KRIZE U CRNOJ GORI
Crna Gora, poput mnogih multikulturalnih društava, suočava se s izazovom unutrašnjeg sukoba između građana koji se identifikuju kao etnički Crnogorci, govoreći crnogorskim jezikom, i onih koji govore istim, crnogirskim, deklarišu se kao etnički Srbi, koristeći naziv "srpski jezik". Da bi se prevazišla trenutna društveno-politička kriza, potrebno je dublje ukorijeniti obrazovanje kao ključni instrument pomirenja i izgradnje mostova među zajednicama.
Prvi korak ka izlazu iz ovog sukoba leži u promovisanju obrazovanja koje će odražavati stvarnu raznolikost Crne Gore. Školski kurikulumi trebali bi se reformisati kako bi obuhvatili bogato kulturno nasljeđe svih zajednica unutar zemlje. Kroz inkluzivno obrazovanje, mladi ljudi će imati priliku da se upoznaju s različitostima, razumiju ih i razvijaju poštovanje prema svim aspektima crnogorskog društva. Važno je naglasiti da bi obrazovanje trebalo ići dalje od samog prenosa informacija. Programi trebaju podsticati kritičko razmišljanje, razvijanje empatije i građanskih vještina koje će doprinijeti stvaranju tolerantnijeg društva. Mladi ljudi bi trebalo da budu podstaknuti da istraže ne samo svoju istoriju već i istoriju drugih zajednica kako bi bolje razumjeli svoje sugrađane. Kvalitetno obtazovanje argumentovano dokumentima i činjenicama treba da dovede do stišavanja strasti, a ne raznoraznih podijela koje su bazirane na poluinformacijama iz medija i sa društvenih mreža, poput popisa stanovništva u Knjaževini Crnoj Gori koji je bio isključivo vjerkog kraktera. Prvi popis stanovništa nacionalnog karaktera na prostoru bivše SFRJ, bio je 1948-e godine, da ne spominjemo spin Bojane Lekić u intervjuu sa Milom Đukanovićem đe je pokazala crnogorsku kapu „staru preko 400 godina“. Pošto je zvanične srpske istroiografije tumačenje 5 polukrugova na crnogorskoj kapi koja ima 4 C , pet vjekova pod Turcima, ja pitam kako je moguće prije 400 godina da smo bili pod Turcima, iako Crna Gora nije bila okupirana od Turske niti je Tuskoj plaćala harač. Pogledajte samo kape Kapu koju nosi Car junaka, Kralj Gospodar Nikola I Petrović-Njegoš, kao i kapu knjaza Danila koja se nalazi u Biljardi na Cetinju. Niđe 5 polukrugova, niđe 4 C.
Pored toga, potrebno je jačati dijalog između različitih etničkih grupa u okviru obrazovnog sistema. Programi koji podstiču zajedničko učenje, kulturnu razmjenu i saradnju među školama različitih zajednica mogu pridonijeti stvaranju odrasle generacije koja cijeni i slavi raznolikost, jer obrazovanje o ljudskim pravima i međuetničkom pomirenju trebalo bi biti centralno u svim nivoima obrazovnog sistema.
Na kraju, uloga nastavnika u ovom procesu je ključna. Oni bi trebali biti osposobljeni i motivisani da prenesu vrjednosti tolerancije, međusobnog poštovanja i inkluzije. Nastavnici imaju potencijal da postanu katalizatori pozitivnih promjena u društvu, pružajući svojim učenicima alate za konstruktivno suočavanje s različitostima. Uz podršku obrazovanja koje je osmišljeno da promoviše inkluzivnost i razumijevanje, Crna Gora može koračati putem pomirenja i izgradnje mostova između svojih zajednica. Investiranje u obrazovanje sada znači ulaganje u održivu i prosperitetnu budućnost, u kojoj različitosti postaju snaga, a ne izvor sukoba.
odlican tekst,obrazovanje je kljucno za nove generacije,naprimjer malo ko zna dje je i koje godine poginuo jedan od osnovaca Crne Gore Balsa 2 Balsic 1385g samo 3 g prije boja na kosovo,a o boju na kosovu svi u crnoj gori znaju iako niko od crnogoraca nije ucestovao u tom boju.pametnome dosta.
OdgovoriIzbriši